Poloha a prístup
Nálezisko leží v kotlinke vytvorenej zalesnenými svahmi Devínskej Kobyly (514 m), Dúbravskej Hlavice (357 m) a na východe hrebeňom Brižité (256 m). Kotlina je otvorená len smerom na sever a severozápad a tak poskytuje ochranu pred vetrami dujúcimi cez Bratislavskú bránu. Plynule prechádza do širokých priestorov Pomoravia Záhorskej nížiny. Lokalitu z južnej a východnej strany obteká Veľkolúcky potok. Približne v strede kotliny sa nachádza zarastená depresia, možno v minulosti využívaná ako jazierko. V južnej časti kotliny vyviera silný prameň - výdatný zdroj pitnej vody. Dostatok vody, ornej pôdy, blízky les - zdroj dreva, pasienky, ochrana pre vetrami oddávna poskytovali mimoriadne výhodné podmienky pre život. Na nálezisko sa dá dostať z dvoch smerov; od juhu zo starej Dúbravky zeleno značkovaným turistickým chodníkom alebo zo severu od závodu „Technické sklo“ poľnou cestou vedúcou stredom kotliny.
História
Najstaršími obyvateľmi Veľkej Lúky boli lovci z konca staršej kamennej doby (cca 10 000 - 8 000 pred n. l.) a lovci a zberači strednej kamennej doby (8 000 - 6 000 pred n. l.). Ľudia sem prichádzali aj v mladšej kamennej dobe a osídlenie pokračovalo aj v neskorej kamennej dobe. Najprv sa tu usadili nositelia lengyelskej kultúry (cca 3500 - 2900 pred n. l.). Osídlenie pokračovalo v období ludanickej skupiny patriacej na záver lengyelskej kultúry. Nálezy pochádzajú aj z čiastočne súčasnej a následnej skupiny Bajč-Retz (cca 2900-2800 pred n. l.) s keramikou zdobenej brázdeným vpichom. Na Veľkej Lúke sa podarilo odkryť rozsiahlu osadu tzv. bádenskej kultúry (cca 2800-2400 pred n. l.), ktorá vznikla v jej najstaršom stupni (obdobie tzv. bolerázkej skupiny). Osada bolerázskej skupiny i bádenskej kultúry významne dopĺňa obraz v rámci sídelnej aglomerácie spomenutých kultúr tzv. „Veľkej Bratislavy“. Roľnícke obyvateľstvo v tomto období bývalo v menších zahĺbených i nadzemných obydliach a popri pestovaní obilnín sa rozvíjal chov dobytka a pastierstvo.
Potom bola lokalita dlhší časť neosídlená a ľudia sem opäť prichádzali až počas doby železnej. Prelom staršej a mladšej železnej doby v 5. storočí pred n. l. znamená začiatok takmer nepretržitého osídlenia Veľkej Lúky, ktoré trvalo až do 13. storočia po n. l. Počas neho sa tu vystriedali takmer všetky historicky známe etniká ktoré postupne osídľovali západné Slovensko a oblasť stredného Podunajska: Kelti, Rimania, Germáni a Slovania. Nálezy z lokality patriace prvému u nás historicky známemu etniku - Keltom sú o to významnejšie, že na Slovensku to bolo prvé systematicky skúmané sídlisko z obdobia príchodu tohto etnika na naše územie okolo prelomu 5. a 4.storočia pred n. l. Krátko po prelome letopočtu prišli do priestoru Bratislavskej brány germánske kmene, ktoré asimilovali zvyšky Keltov. Začína doba rímska, ktorá trvá až do poslednej tretiny 4. storočia, kedy ju vystriedala doba sťahovania národov (375 až 6. storočie).
Vlastným podnetom k systematickému výskumu polohy bol objav najlepšie a najcelistvejšie zachovanej rímskej architektúry na Slovensku. Základy stavby spolu s časťou nadzákladového muriva dosahujú až 150 cm a tvoria pôdorys o rozmeroch cca 13 x 11 m. K nemu sa z troch strán pripájajú polkruhovité apsidy rozličnej veľkosti. Základové murivo o hrúbke 56-62 cm bolo budované na rímsky spôsob z troch vrstiev šikmo ukladaného lomového kameňa, každá o hrúbke jednej rímskej stopy. Ako spojivo slúžila kvalitná rímska malta. Apsidy mali slúžiť ako bazéniky na studenú (frigidarium), teplú (tepidarium) a horúcu (caldarium) vodu, dva priľahlé priestory na teplý a horúci vzduch, priestor v tvare L mal slúžiť ako šatňa alebo prezliekáreň. Z interiéru architektúry pochádza rímska keramika, viacfarebné mozaikové sklo, bronzové spony, zlomky vínneho pohára z Trieru, mince cisárov atď. Takéto stavby, ktoré slúžili v provinciách ako kúpeľ, boli na rímskom vidieku súčasťou civilných usadlostí typu „villa rustica". Tieto rímske „vidiecke usadlosti" o rozsahu až niekoľko desiatok hektárov boli vysoko produktívne samostatné jednotky, ich súčasťou popri kúpeli boli zvyčajne aj: sídlo hospodára, svätyňa, hospodárske stavby a i.
Mimoriadny význam architektúry kúpeľa nespočíva však len v jej nezvyčajne dobrej zachovalosti, ale predovšetkým v jej kultúrnohistorických súvislostiach. Na Veľkej Lúke vzdialenej len cca 5 km od rímskej hranice boli vhodné podmienky pre vznik takejto vidieckej usadlosti typu „villa rustica\\\". Vznikla tu v priebehu prvej tretiny 3. storočia. Popri architektúre kúpeľa to dokladajú aj zvyšky 80 m východne od kúpeľa preskúmanej rímskej halovej stavby o pôdoryse cca 14x12 m, pričom na jej strechu bola tiež použitá rímska strešná krytina. Slúžila pravdepodobne na hospodárske účely, možno ako sklad obilia. V druhej tretine 3. storočia došlo k zhoršeniu rímsko-germánskych vzťahov a krátko nato k zániku usadlosti. Usadlosť asi nevybudoval Riman, ale rímsky veterán germánskeho pôvodu, ktorý sa po skončení aktívnej vojenskej služby vrátil do svojej pôvodnej vlasti aby tu vybudoval vidiecku usadlosť podľa rímskej vzoru.
Mimoriadny význam malo aj objavenie osady a súvekého urnového pohrebiska patriacich k najstaršej slovanskej vlne, ktorá sa okolo prelomu 5. až 6. storočia dostala na územie Bratislavy i strednej Európy. Veľká Lúka bola osídlená aj počas veľkomoravského i poveľkomoravského obdobia. V 11. až 13. storočí tu jestvoval ranofeudálny panský dvorec pôvodne obohnaný drevenou palisádou. Je možné, že zánik dvorca v priebehu 13. storočia mohol súvisieť zo založením osady Dúbravka kam sa onedlho presunulo ťažisko osídlenia.
Súčasnosť
Nálezisko „Villa rustica“ v Bratislave-Dúbravke je národnou kultúrnou pamiatkou prezentovanou verejnosti. Základy rímskej architektúry „kúpeľa“ sú zakonzervované „in situ“. Nachádza sa tu aj informačná tabuľa so základnými informáciami o nálezisku.