Naprieč karpatskou Bratislavou

Malinský vrch
Malé Karpaty

Trasa - Časový rozvrh: Krasňany – Spariská 1 ¼ hod. – Vypálenisko ¼ hod. – Pánova lúka ½ hod. – Malinský vrch ½ hod. – Marianka 1 hod. – Záhorská Bystrica ½ hod.

Spolu: 4 hod.

Prevýšenie: 284 m.

Náročnosť:

Ľahká a nenáročná poldenná túra s malým prevýšením a bezproblémovou orientáciou. Len na chvíľu sa odkláňa od modrej značky spájajúcej Krasňany so Záhorskou Bystricou, aby si turisti mohli dopriať oddych na Pánovej lúky a návštevu Malého Slavína.

Základná trasa:

Takmer po celej trase sledujeme modré turistické značky (2402). Od zastávky MHD na križovatke s Peknou cestou v bratislavskej mestskej štvrti Krasňany (140 m) sa vydáme hore ulicou Pekná cesta. Ulica za poslednými domami pokračuje asfaltovou cestou stúpajúcou do doliny. Asi v strednej časti doliny minieme lesovňu. Na rázcestí pod Krásnym vrchom zvolíme ľavú cestu, po ktorej čoskoro prídeme na rázcestie turistických ciest na Peknej ceste známe ako Spariská (352 m). Tu sa s modrou turistickou trasou križuje červeno značkovaná Štefánikova magistrála (E8, 0701, variant I). Odbočíme na ňu doprava a pokračujeme po lesnej asfaltovej ceste, až kým neprídeme na ďalšiu križovatku s modrou značkou (2403), ktorou je lokalita Vypálenisko (390 m, variant II). Odbočíme doľava a pokračujeme severozápadným smerom opäť po modrej turistickej značke na Pánovu lúku (390 m). Krásna lúka s nádhernými výhľadmi, besiedkou a lavičkami priam vyzýva na krátky odpočinok. Po ňom odbočíme na lúke opäť doľava na žlto značkovanú cestu, ktorou klesneme k potoku Vydrica. Prekonáme ho po lávke a asi po ¼ hod. prídeme na obľúbené piknikové miesto s názvom Malý Slavín (364 m). Po krátkom oddychu a prípadnom občerstvení pokračujeme po žlto značkovanej turistickej trase miernym stúpaním na Malinskývrch (424 m), ktorý tvorí najvyšší bod trasy. Odbočíme doprava opäť na modro značkovanú lesnú cestu, ktorá z tohto miesta pokračuje plochým chrbtom na lesnú čistinu Stánisko (pozor na orientáciu, modré značky vedú vpravo po ceste!). Vyrúbané prieseky a pásma mladiny otvárajú na tomto mieste čiastočné výhľady na južnú časť Pezinských Karpát. Ďalej cesta mierne klesá okolo vrchu Bázgovič (388 m), ktorého severný svah výrazne poznamenal veľký kameňolom. V záverečnom úseku zostúpime strmším svahom do pútnického areálu na hornom konci obce Marianka (220 m), ktorá je jedným z najnavštevovanejších pútnickych miest na Slovensku. Dolná časť svahu, po ktorom zostúpime, je parkovo upravená s chodníkmi medzi kaplnkami krížovej cesty. Na nivu potoka zídeme neďaleko ústrednej kaplnky postavenej pri prameni Svätá studňa. Odtiaľ sa parkom dostaneme k zadnému traktu pútnického Kostola Narodenia Panny Márie a kláštora zo 14. storočia (okolo roku 1840 prestavaného na kaštieľ), ktorý obídeme zľava. Na priestranstve pred objektom kostola a kláštora odbočíme doľava na ulicu smerujúcu na juhozápad. Ulica stúpa na nízky chrbát, prechádza popri štvrti nových rodinných domov a smeruje do bratislavskej mestskej časti ZáhorskáBystrica (175 m), ktorá si zachovala vidiecky charakter. S centrom mesta ju spája autobusová linka MHD.

Variant I: Ak z rázcestia turistických ciest na Peknej ceste nechceme pokračovať po červenej značke východným smerom, môžeme sa vybrať úplne opačným smerom po Štefánikovej magistrále. Okolo Máriinho prameňa, cez rázcestie Tri duby a rázcestie Pod Chlmcom, kde sa s červenou turistickou značkou spája žltá značka, pokračujeme na juh, až vyjdeme nad Cvičnou lúkou na bratislavskej Kolibe. Odtiaľ možno zísť po modrej turistickej značke k závodu Figaro na Račianskej ulici alebo po zelenej značke k železničnej stanici Bratislava-Vinohrady (spolu: 3 ¾ hod.).

Variant II: Ak chceme trasu ukončiť v bratislavskej mestskej časti Rača, musíme z rázcestia Vypálenisko odbočiť na juh po modrej značke, ktorá klesá okolo oblého vrchu Malá Baňa do Knižkovej doliny. Po modrej značke zídeme na Alstrovu ulicu, po ktorej odbočíme vľavo a prídeme na Námestie hrdinov, odkiaľ je len kúsok k zastávke MHD (spolu: 3 hod.).

Naprieč karpatskou Bratislavou

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!