Račiansky modrý okruh

Pánova lúka
Malé Karpaty

Trasa - časový rozvrh: Rača – Malá Baňa ¾ hod. – rázcestie modrej a červenej ½ hod. – Zbojníčka ¼ hod. – Pánova lúka ¼ hod. – Bystrické ½ hod. – Medené hámre ¾ hod. – Biely kríž 1 hod. – Rača 1 ¼ hod.

Spolu: 5 ¼ hod.

Prevýšenie: 328 m.

Náročnosť:

Ľahká poldenná túra v prevažne lesnom prostredí s dobrou orientáciou na turisticky značkovaných trasách. Len raz sa na malú chvíľu odkláňa od modrého račianskeho okruhu, aby sa turisti mohli občerstviť pri Zbojníčke, jednej z najznámejších bratislavských studničiek.

Základná trasa:

Od zastávky MHD na Detvianskej ulici v bratislavskej mestskej časti Rača (170 m) sa vyberieme smerom na sever. Na Námestí hrdinov odbočíme doľava a sledujeme modré turistické značky (2403). Tradičnými vinohradníckymi domami obstavaná Alstrova ulica nás privedie na prvú križovatku. Vpravo vedúca ulica smeruje k letnému kúpalisku Zbojníčka. Od parkoviska za kúpaliskom doľava odbočuje turistický chodník vystupujúci serpentínami do svahu Knižkovej doliny. Miernym stúpaním onedlho dosiahneme oblý vrch Malá Baňa (361 m). Vedie naň krátka odbočka. Amfibolitový kameňolom ležiaci tesne pod vrcholom otvára v lesnej krajine ojedinelý výhľad na svahy Malých Karpát s Veľkou Baňou (444 m) týčiacou sa severne nad Knižkovou dolinou. Vrátime sa na hlavný chodník a pokračujeme po plochom zalesnenom chrbte. Prejdeme okolo tzv. Brichtovho kríža, ktorý je spomienkou na smrť furmana Floriana Brichtu v roku 1875, ktorý na tomto mieste spadol pod kolesá voza. Smerujeme k rázcestiu modrej a červenej turistickej značky (Štefánikova magistrála E8, 0701, variant I) nazývanému Vypálenisko (390 m). Odbočíme doprava na magistrálu a pokračujeme smerom na severovýchod. Asfaltová lesná cesta nás o chvíľu privedie k studničke Zbojníčka (400 m, variant II). Po osviežení príjemne chladnou vodou z upraveného prameňa pokračujeme odbočením vľavo po žltej turistickej trase (8126), ktorá smeruje na Pánovu lúku (390 m). Lúka uprostred bučín s prístreškom a lavičkami je dobrou príležitosťou na piknik. Za dobrého počasia ponúka pekné výhľady na okolitú malokarpatskú krajinu. Od Pánovej lúky vedie základná trasa odbočením vpravo na sever do pramennej časti potoka Vydrica, ktorý pekne meandruje pod nami. Modro značkovaný turistický chodník (2403) prekonáva plytkú dolinu, po ktorej dne prejdeme cez Vydricu. Trasa ďalej vedie malebnou lesnou cestou, po ktorej sa kedysi chodilo z Rače do Medených Hámrov. Na rázcestí Bystrické (410 m) sa križuje viacero turistických chodníkov, ktorými sa možno dostať do Marianky alebo Borinky. Náš modro značkovaný chodník odbočuje doľava a na krátkom úseku vedie spoločne so žlto značkovanou trasou z Bieleho kríža do Stupavy. Na rázcestí Svätý vrch (405 m) odbočíme doprava a klesneme (niekedy aj strmšie) do hlboko zarezanej doliny Stupavského potoka k rázcestiu Pod Dračím hrádkom (270 m). Opäť odbočíme doprava a pokračujeme po modro značkovanej asfaltovej ceste. Onedlho prídeme do osady MedenéHámre (290 m), v ktorej stojí niekoľko rekreačných chát, budova bývalých hámrov na spracovanie medenej rudy a baroková kaplnka. Modrá značka však ešte skôr odbočuje doprava na asfaltovú lesnú cestu, ktorá mierne stúpa južným okrajom prírodnej rezervácie Strmina. Modrá značka z cesty odbočuje asi po 20 min. doprava na lesný chodník, ktorý najskôr mierne a neskôr aj strmšie stúpa omladinou východným smerom. Pretneme lesnú cestu a onedlho prídeme na lúku pri horárni Biely kríž (498 m). Na najvyššie položenom mieste základnej trasy využijeme ďalšiu možnosť na oddych pri bufete Včelín alebo pri vlastnom ohni, na ktorého založenie sú tu dobré podmienky. Nemali by sme si však nechať ujsť príležitosť navštíviť prameň Vydrice (505 m), ktorý sa nachádza kúsok od horárne. Prídeme k nemu po červenej značke severným smerom. Značka odbočuje do lesa a asi po 100 m z nej vychádza nevýrazná odbočka doľava, ktorá nás po niekoľkých metroch privedie k prameňu. Po prehliadke sa vrátime na Biely kríž. Čaká nás už len záverečný úsek trasy vedúci po asfaltovej ceste s modrými turistickými značkami (2403). Cesta vedúca dolu dolinou sa končí v bratislavskej miestnej časti Rača (170 m), kde výbornou bodkou za pekným výletom môže byť posedenie pri pohári račianskeho vína v niektorej z miestnych viech.

Variant I: Ak by sme sa rozhodli neodbočiť k studničke Zbojníčka, môžeme pokračovať po modrej značke do Medených Hámrov, odtiaľ k horárni Biely kríž a späť do Rače. Tento variant znamená, že absolvujeme kompletný tzv. modrý okruh (spolu: 5 hod.).

Variant II: Základnú trasu možno výrazne skrátiť, ak pri studničke Zbojníčka pôjdeme červeno značkovanou asfaltovou cestou k horárni Biely kríž (spolu: 3 ¾ hod.). Menej ju skrátime, ak sa pri studničke Zbojníčka vydáme zeleno značkovanou trasou na Bystrické, odtiaľ klesneme po tej istej značke k rázcestiu pod Dračím hrádkom v doline Stupavského potoka a ďalej pokračujeme po základnej trase (spolu: 4 ¾ hod.).

Variant III: Základnú trasu možno skrátiť aj tak, keď na rázcestí Bystrické odbočíme vpravo na chodník označený žltými značkami, ktorý nás privedie na lúku pri horárni Biely kríž (spolu: 4 ½ hod.).

Autor fotografie: Peter Mach

Račiansky modrý okruh

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!