Stupavský modrý chodník

Stupava
Záhorie

Trasa - časový rozvrh: Stupava – Obora ½ hod. – Pod Kamenným vŕškom ½ hod. – Staré Hájne 1 ¼ hod. – Košarisko ¾ hod. – Pod Horvátkou ¾ hod. – Salaš ¼ hod. – Neštich 1 ½ hod. – Svätý Jur ½ hod.

Spolu: 6 hod.

Prevýšenie: 382 m.

Náročnosť:

Stredne náročná a takmer celodenná túra bez namáhavejších výstupov. Na rázcestiach si treba pozorne všímať modré turistické značky, ktoré označujú celú trasu. Pre turistov, ktorí sa chcú vrátiť do Stupavy, je pripravených niekoľko variantov.

Základná trasa:

Z námestia pri kostole a kaštieli v centre mesta Stupava (182 m) sa vydáme po ulici, ktorá vedie vpravo od parku nachádzajúceho sa za kaštieľom, ktorý dnes slúži ako sociálny ústav. Sledujeme modré turistické značky (2404). Trasa vedie popri ihrisku, kúpalisku a Parkhoteli s tenisovými kurtami postavenými na širokej nive Stupavského potoka. Pri horárni Obora (200 m, variant I) prekročíme cestnú komunikáciu vedúcu do Borinky a pevnou cestou smerujúcou k chatám vykročíme do doliny Vápenného potoka. Modrá značka tu na krátkom úseku vedie spoločne so zelenou značkou. Od rázcestia Pod Kamenným vŕškom (230 m) ležiaceho vo vetvení hlavnej doliny priamo pokračuje zelená značka. My odbočíme doprava a po modro značkovanej spevnenej ceste vystúpime dolinou Vápenného potoka. V strednej časti doliny minieme besiedku a studničku Vápenný. Lesnou cestou v hornej časti doliny vystúpime na rázcestie Staré Hájne (490 m, variant II). Odbočíme doľava na modro a červeno značkovanú lesnú cestu (0702) vedúcu popri plote zvernice prevažne zalesneným a málo členitým chrbtom. Na tomto úseku dosiahneme najvyšší bod na trase (520 m). Za vrchom Ostrovec (468 m) zostúpime do rekreačného strediska Košarisko (410 m, variant III), ktoré je ideálnym miestom na krátke zastavenie a príjemný oddych. Červená značka sa tu končí, a tak pokračujeme po modrej značke popri chatách ľavou stranou širokej doliny Stupavského potoka do lesa. Naša cesta vedie popri výdatnom krasovom prameni Dujnič do bočnej doliny a klesá na asfaltovú cestu, ktorá smeruje z doliny Stupavského potoka do Svätého Jura. Povyše besiedky pri smerovníku Pod Horvátkou (430 m) sa výstupová trasa odkláňa od asfaltovej cesty smerom doľava. Lesná cesta či skôr chodník mierne stúpa a smeruje k rázcestiu Salaš (490 m), kde sa s modrou značkou križuje červeno značkovaná Štefánikova magistrála. Lesnou cestou zvažujúcou sa na východ pohodlne zídeme na asfaltovú cestu smerujúcu do Svätého Jura. Odbočíme na ňu doľava, avšak nezostaneme na nej dlho. Za zákrutou minieme besiedku a o kúsok nižšie odbočíme doprava na lesnú cestu, ktorá sa zvažuje do široko rozvetvenej doliny. Na veľkej zákrute vedie doľava odbočka k zvyškom veľkomoravského hradiska nad Neštichom (330 m). Odbočka k hradisku je označená významovými značkami. Po návrate na základnú trasu nám zostáva do cieľa len krátky úsek. Lesná cesta sa ďalšou veľkou zákrutou zvažuje na dno hlavnej doliny. Popri chate a lyžiarskom areáli so skokanským mostíkom zídeme ku Kostolu sv. Juraja s drevenou zvonicou v Neštichu (220 m), ktorý je mestskou časťou Svätého Jura. Prostrednou ulicou sa cez celé mesto dostaneme na širokú ulicu, ktorá je hlavnou prejazdovou komunikáciou mesta Svätý Jur (165 m). Odbočíme doprava a onedlho zasa doľava do prvej bočnej ulice (Dukelská ulica). Smerujeme priamo k železničnej stanici (138 m), kde túru ukončíme.

Variant I: Ak patríme k zdatnejším turistom, môžeme od horárne Obora uprednostniť žltú značku, ktorou vystúpime k hradu Pajštún. Od neho pokračujeme po červenej značke a na rázcestí Staré Hájne sa napojíme na základnú trasu (spolu: 6 ¾ hod.).

Variant II: Ak nechceme pokračovať na Košarisko a chceme sa vrátiť späť a navštíviť hrad Pajštún, odbočíme v lokalite Staré Hájne doprava na červenú značku, ktorá pokračuje plochým hrebeňom na rázcestie pod Kozliskom. Naša trasa stále vedie po červenej značke, ktorá odbočuje doprava na lesnú cestu mierne stúpajúcu vysokou bučinou na vrch Kozlisko. Profil cesty zostáva mierny až po zrúcaninu hradu Pajštún, od ktoréfho sa po žltej značke vrátime do Stupavy (spolu: 4 hod.).

Variant III: Ak nechceme pokračovať z Košariska do Svätého Jura a chceme sa vrátiť späť, odporúčame prechádzku po asfaltovej ceste cez osadu Medené Hámre. V osade stojí niekoľko rekreačných chát, budova bývalých hámrov na spracovanie medenej rudy a baroková kaplnka. Ešte pred Medenými Hámrami sa dolina zužuje do krasovej tiesňavy. Jaskyne, vyvieračky a ďalšie krasové útvary sú súčasťou prírodnej rezervácie Strmina. Trasu ukončíme v Borinke alebo sa vrátime do Stupavy. V prvom prípade bude celá trasa trvať 4 ½ hod., v druhom prípade 5 ½ hod.

Stupavský modrý chodník

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!