Svätojurský žltý chodník

Svätý Jur
Malé Karpaty

Trasa - časový rozvrh: Svätý Jur – Neštich ½ hod. – Biely Kameň ¼ hod. – Malý Javorník 1 hod. – Biely kríž ½ hod. – Bystrické ½ hod. – Klčovanice 1 hod. – Stupava 1 ¼ hod.

Spolu: 5 hod.

Prevýšenie: 360 m.

Náročnosť:

Stredne náročná poldenná túra. Profil trasy nemá namáhavé úseky, orientačne je jednoduchá. Na rázcestiach si treba pozorne všímať žlté turistické značky, ktoré označujú celú trasu. Pre turistov, ktorí sa chcú vrátiť do Svätého Jura, je pripravených niekoľko variantov.

Základná trasa:

Začneme pri železničnej stanici v meste SvätýJur (138 m). Po Dukelskej ulici sa dostaneme na hlavnú prejazdovú komunikáciu mestom k zastávke SAD. Cestu označujú žlté turistické značky (8103). Odbočíme doprava a vzápätí doľava do Prostrednej ulice. Ulicou, ktorá sa rozširuje do pretiahnutého námestia, sa dostaneme na horný koniec mesta, kde sa nachádza mestská časť Neštich (220 m). Pri Kostole sv. Juraja s drevenou zvonicou odbočíme doľava na lesnú cestu stúpajúcu šikmým traverzom zalesneným svahom. Vedie popri rozpadnutých múroch hradu Biely Kameň (290 m), ktorý stojí na mieste staršieho hradiska. Lesná cesta vedie popod hradnú zrúcaninu a veľkým oblúkom prichádza na zalesnenú plošinu. Postupne minieme niekoľko Božích múk, okolo ktorých Jurania chodievali na púte do Marianky. Onedlho prídeme na lesnú asfaltovú cestu. Za zákrutou vpravo sa nachádza prírodná rezervácia Jurské jazero. Chráni zamokrené horské rašelinisko porastené jelšinou, ktoré vzniklo v depresii medzi Malým a Veľkým Javorníkom. Žltá značka smeruje po ceste doľava po južnom svahu Malého Javorníka, na ktorom stojí meteorologické pracovisko Slovenského hydrometeorologického ústavu. Po asfaltovej ceste sa dostaneme k horárni Biely kríž (498 m, variant I). Pekná lúka v jej okolí je obľúbeným piknikovým miestom Bratislavčanov. Asfaltová cesta sa pri Bielom kríži rozdvojuje. Ľavá modro značkovaná vetva (2403) klesá na juh a končí sa v bratislavskej mestskej časti Rača. Pravá červeno značkovaná Štefánikova magistrála (E8, 0701) zostupuje zalesneným svahom po asfaltovej ceste smerom na Spariská. Vydáme sa po nej, prejdeme popod elektrické vedenie a po niekoľkých metroch odbočíme doprava na lesnú cestu označenú žltými turistickými značkami (8103). Mierne klesneme lesom okolo opustených Božích múk na rázcestie Bystrické (410 m, variant II), kde sa žltá značka križuje so zelenou značkou vedúcou od Zbojníčky do doliny Stupavského potoka. O pár metrov ďalej je ďalšie rázcestie, kde sa na žltú trasu zľava napája modrá značka. Tá však čoskoro na rázcestí Svätý vrch (405 m) odbočuje doprava a klesá do doliny Stupavského potoka. My naďalej sledujeme žlté turistické značky a kráčame po lesnej ceste vedúcej po plochom chrbte popod Svätý vrch (445 m), ktorého vrchol obídeme z južnej strany. Strmším klesaním cesta prekonáva terénny stupeň. Profil cesty sa zmierňuje pri kríži, odkiaľ je len kúsok na rázcestie Klčovanice (338 m), križovatku žltej a červenej turistickej trasy a prepojenia Marianky a Borinky. Z tohto miesta pokračujeme žlto značkovanou trasou po plochom chrbte cez vrch Rovnice (317 m) k stupavským vinohradom. Z cesty sú pekné výhľady na Záhorskú nížinu. V závere zídeme strmším svahom na stranu doliny Stupavského potoka, až prídeme na ulicu, po ktorej vedie modrá značka. Cez parknachádzajúci sa za kaštieľom sa dostaneme na námestie v strede mesta Stupava (182 m), kde sa nachádza zastávka SAD. Stupavský kaštieľ nie je na rozdiel od parku verejnosti prístupný. Oplatí sa však navštíviť Múzeum Ferdiša Kostku, uznávaného tvorcu umeleckej keramiky. Múzeum zriadili v jeho rodnom dome na výpadovke z mesta smerom na Vysokú pri Morave.

Variant I: Ak nechceme pokračovať na Svätý vrch a do Stupavy a chceme sa vrátiť inou cestou, odbočíme v lokalite Biely kríž vpravo na červeno značkovanú Štefánikovu magistrálu, ktorej profil je od tejto lokality miernejší, avšak už nevedie po asfaltovej ceste. Za horárňou odbočíme doľava na lesný chodník, ktorý od západu míňa vyvýšeniny Malého a Veľkého Javorníka vystupujúce nad plochý chrbát Pezinských Karpát. V blízkosti lesnej asfaltovej ceste spájajúcej Svätý Jur a Košarisko minieme ďalší zdroj pitnej vody – Silnického prameň. Kúsok za spomínanou cestou sa nachádza rázcestie Salaš, kde sa s červenou značkou križuje modrá značka. Odbočíme na ňu doprava a podobne ako pri základnej trase túry č. 8 po nej prídeme do Svätého Jura (spolu: 4 ½ hod.).

Variant II: Ak nechceme pokračovať z rázcestia Bystrické do Stupavy a chceme sa vrátiť späť, vydáme sa po zeleno značkovanej asfaltovej ceste vedúcej do doliny Stupavského potoka a osady Medené Hámre. V osade stojí niekoľko rekreačných chát, budova bývalých hámrov na spracovanie medenej rudy a baroková kaplnka. Povyše Medených Hámrov sa dolina zužuje do krasovej tiesňavy. Jaskyne, vyvieračky a ďalšie krasové útvary sú súčasťou prírodnej rezervácie Strmina. Nad dolným zúžením doliny prejdeme cez bývalý kameňolom, v ktorom sa v minulosti ťažil vápenec pre stupavskú cementáreň. Lanovku na prepravu kameňa demontovali. Nad opusteným lomom sa dolina opäť zužuje. Zúžená je až po križovatku lesných asfaltových ciest. Doprava odbočuje cesta vedúca do Svätého Jura, ktorá sa onedlho spája s modrou značkou. Podobne ako pri základnej trase túry č. 8 po nej prídeme do Svätého Jura (spolu: 6 ½ hod.).

Autor fotografie: Peter Mach

Svätojurský žltý chodník

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!