Na Vysokú

Kuchyňa
Záhorie

Trasa - Časový rozvrh: Kuchyňa – Vývrat 1 hod. – Vysoká 1 ½ hod. – Panské uhliská ½ hod. – Hubalová ¼ hod. – Čermák ¾ hod. – Dreváreň ¾ hod. – Kuchyňa 1 ¼ hod.

Spolu: 6 hod.

Prevýšenie: 501 m.

Náročnosť:

Náročná (najmä pre dĺžku a prevýšenie) a viac ako poldenná túra. Dobre značkovaná trasa zdoláva Vysokú, druhý najvyšší vrch Malých Karpát. Prechádza cez viaceré rázcestia, na ktorých treba zvýšiť pozornosť pri orientácii.

Základná trasa:

Od kostola v strede obce Kuchyňa (253 m) sa vydáme po modrej turistickej značke (2407) smerom na východ. Z hlavnej cestnej komunikácie vedúcej hore dedinou odbočíme do prvej ulice vľavo. Na jej konci odbočíme doľava a vyjdeme z dediny do mierne zvlnenej krajiny polí, lúk a ovocných sadov. Obídeme poľnohospodársky dvor po poľnej ceste, ktorá popri ovocných sadoch ďalej stúpa k lesu. Z vrcholu nízkeho lesného chrbta zídeme po lesnom chodníku do rekreačného strediska Vývrat (300 m) v doline potoka Vývrat. Odtiaľ nás čaká výstup lesom najprv mierne šikmo a potom serpentínami vedúcimi vysokou bučinou k skalám pod Prístodolkom. Onedlho vojdeme do prírodnej rezervácie Vysoká, ktorá chráni bralnatý masív budovaný druhohornými vápencami. Na vrchol Vysokej (754 m), druhého najvyššieho vrchu Malých Karpát a najvyššieho bodu trasy, sa dostaneme strmým skalnatým chodníkom. Z výraznej vápencovej vyvýšeniny je nádherný výhľad. Po oddychu na vrchole zostúpime druhou stranou ostrého hrebeňa po chodníku vedúcom po skalkách a pomedzi kríky. Na skalách si všimneme pamätné tabuľky s menami ľudí, ktorí zahynuli v Malých Karpatoch. Od symbolického cintorína pokračujeme klesaním severovýchodným smerom. V malom sedle sa chodník zatáča doprava a onedlho križuje neznačkovanú lesnú cestu (variant I). Základná trasa postupne klesá na rázcestie Panské uhliská (600 m). Ak odbočíme po červeno značkovanej Štefánikovej magistrále vľavo (variant II) k Taricovým skalám, základnú trasu si predĺžime asi o 1 ½ hod. My však pokračujeme južným smerom a sledujeme modré a červené značky Štefánikovej magistrály (E8, 0701) až po sedlo Hubalová (535 m). Na rázcestí v sedle modrá značka odbočuje doľava (variant III), my zostaneme na červenej značke. Lesná cesta s miernym profilom obchádza dva vrcholy na hlavnom hrebeni – Gajdoš (650 m) a Modranská Baba (646 m). Na peknej lúke ako stvorenej na piknik a križovatke viacerých turistických trás v sedle Čermák (590 m) opustíme červeno značkovanú Štefánikovu ma­gistrálu a odbočíme vpravo. Zelená značka (5102) nás povedie do doliny potoka Malina. Lesnou cestou zostúpime na spevnenú cestu klesajúcu popri potoku Malina cez Dreváreň (390 m) krásnou zalesnenou dolinou, ktorú krášlia siluety okolitých vrchov, skalné útvary Modranskej skaly a viaceré krasové javy. Za Modranskou skalou sa dolina otvára. Tzv. Modranská cesta vychádza z lesa a popri chatách vedie na horný koniec obce Kuchyňa. Zelená značka vedie dolu hlavnou ulicou. Odporúčame krátko odbočiť doľava a chodníkom pomedzi domy zájsť k malebne položenej vodnej nádrži Kuchyňa. Priehradu možno obísť po príjemnom chodníku a hrádzi. Do dediny sa vrátime bočnou ulicou a po zelenej značke sa dostaneme ku kostolu v strede obce Kuchyňa (253 m).

Variant I: Túru si môžeme skrátiť odbočením na neznačkovanú lesnú cestu, ktorá sa neskôr napája na značkovanú cyklotrasu. Odbočením doprava pohodlne zídeme na Vývrat a po modrej značke sa ako v úvode trasy vrátime do Kuchyne (spolu: 4 ½ hod.).

Variant II: Ak si túru z rázcestia Panské uhliská predĺžime o úsek k Taricovým skalám, onedlho sa dostaneme k zaujímavému skalnému zoskupeniu ležiacemu severovýchodne od prírodnej rezervácie Vysoká. Miesto s bohatou vápencovou flórou pomenovali podľa žlto kvitnúcej tarice skalnej, ktorá sa tu vyskytuje v hojnom počte. Miesto je nádhernou skalnou vyhliadkou na dominantnú Vysokú. Na rázcestie Panské uhliská sa vrátime po tej istej trase (spolu: 7 ½ hod.).

Variant III: Ak chceme túru ukončiť pri Zochovej chate, môžeme zo sedla Hubalová pokračovať po modrej značke schádzajúcej po lesnej ceste juhovýchodným smerom (spolu: 4 ½ hod.). Podobná možnosť sa ponúka aj z lúky Čermák.

Autor fotografie: Peter Mach

Na Vysokú

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!