Na Veľkú homoľu

Harmónia, Modra
Malé Karpaty

Trasa - Časový rozvrh: Modra – Štúrova lavička ¾ hod. – Pod Peprovcom ½ hod. – Veľká homoľa 1 ¼ hod. – Traja jazdci ¼ hod. – Nad hvezdárňou ½ hod. – Zám­čisko ½ hod. – Harmónia ½ hod. – Modra ¾ hod.

Spolu: 5 hod.

Prevýšenie: 549 m.

Náročnosť:

Stredne náročná poldenná túra s veľkým prevýšením a so sťaženou orientáciou najmä na križovatkách lesných ciest. Výstupy sú dlhé, avšak pomerne mierne. Zvýšenú opatrnosť si najmä v skupine menej skúsených turistov vyžaduje lezenie po skalných vežiach Troch jazdcov.

Základná trasa:

Túru môžeme venovať pamiatke Ľudovíta Štúra, ktorý v tejto oblasti prežil posledné roky života. Z tohto dôvodu si za východisko zvolíme cintorín na dolnom konci mesta Modra (160 m), kde je významný slovenský spisovateľ, jazykovedec, básnik a kodifikátor spisovnej slovenčiny pochovaný. Na začiatku využijeme chodník Ľudovíta Štúra označený modrými turistickými značkami (2428). Z cintorína sa vyberieme Dolnou ulicou do centra mesta (178 m), kde za súsoším Ľudovíta Štúra odbočíme do prvej uličky vľavo (Moyzesova ulica). Na krátkom úseku okrem modrých značiek sledujeme aj zelené turistické značky (5104). Opäť odbočíme doľava a pri bašte mestského opevnenia sa vyberieme vpravo na Kukučínovu ulicu. Popri škole prejdeme ku kinu a po Kalinčiakovej ulici sa už len po modrých značkách dostaneme na okraj mesta. Ulica nadväzuje na poľnú cestu smerujúcu do vinohradov. Prejdeme cez potok a popri ňom sa najskôr po kamenných schodoch a potom po lesnom chodníku dostaneme k miestu, kde sa nachádza pamätník Štúrova lavička (230 m). Ide o symbolickú lavičku postavenú z kameňa na mieste, kde Ľudovít Štúr počas pôsobenia v Modre často trávil voľné chvíle. Poľnou cestou prídeme do malej zalesnenej doliny na východnom svahu Veľkej homole. Vystúpime popri potoku a na najbližšom rázcestí odbočíme doprava. Opäť prebrodíme potok, vystúpime vpravo strmo hore a veľkou ľavotočivou zákrutou onedlho dosiahneme rázcestie Pod Peprovcom (355 m). Tu prekrížime zelenú značku a pokračujeme stále po modrej značke. Vystúpime najprv strmo a potom miernejšie okolo vrchu Malá homoľa (638 m), pričom orientáciu nám uľahčí približujúca sa silueta rozhľadne na Veľkej homoli. V záverečnej časti výstupu po rázcestie Pod Veľkou homoľou (670 m) trasa takmer kopíruje vrstevnicu. Z rázcestia na vrcholovú lúku je to už len pár metrov po červenej (0703), zelenej (5102) a modrej značke. Na vrchole Veľkej homole (709 m, variant I) vystúpime po 115 schodoch na vyhliadkovú plošinu rozhľadne do výšky 729 m. Z vrcholu sa vrátime na červenú značku, ktorou sa západným smerom onedlho dostaneme k pozoruhodnému skalnému útvaru Traja jazdci (687 m). Výstup na kremencové bralá sa odporúča len zdatným turistom, aj to iba za priaznivých poveternostných podmienok. V ďalšej časti túry sa vrátime na vrchol Veľkej homole, odkiaľ pokračujeme po červenej značke v zostupe lesom na rázcestie Nad hvezdárňou (580 m, variant II). Tu sa červená značka križuje so žltou značkou (8106). Odbočíme na ňu doprava a lesným chodníkom zostúpime cez kótu 554 m, pričom prekrížime viacero lesných ciest. Nižšie sa k žltej značke zľava pripája modrá turistická značka (2407) vedúca od Zochovej chaty. Spolu s ňou zídeme k archeologickej lokalite Zámčisko (468 m). Viditeľné stopy obranných valov a priekop svedčia o tom, že tu pravdepodobne okolo roku 700 pred n. l. existovalo opevnené hradisko. Zo skalného zrázu sa pokocháme výhľadmi na Modru, Pezinok a veľkú časť Podunajskej pahokatiny. Nižšie sa napojíme na spevnenú lesnú cestu, ktorá vedie do doliny potoka Žliabok. Popri kľukatiacom sa potoku, ktorý viackrát prebrodíme po kameňoch, sledujeme už len modré značky. Chodník vyúsťuje na spevnenú panelovú cestu, po ktorej sa dostaneme k asfaltovej ceste. Pokračujeme okolo smerovníka Harmónia-Badogy (280 m) do stredu rekreačnej osady Harmónia (265 m) k bývalej horárni a turisticko-informačnému centru. V Harmónii sa ponúka viacero možností na občerstvenie, po ktorom nás čaká zostup vinohradmi po poľnej ceste označenej červenými značkami (0703). Pri bývalom Fialovom mlyne sa napojíme na rušnú cestnú komunikáciu, ktorou zídeme do centra mesta Modra (178 m). Ak nám zvýši čas, výlet ukončíme návštevou Múzea Ľudovíta Štúra na Dolnej ulici alebo si posedíme pri pohári modranského vína v niektorej z miestnych viech.

Variant I: Ako zostupovú trasu z Veľkej homole do Modry si môžeme vybrať aj červeno značkovaný chodník, ktorý je zároveň Cestou Dr. J. Ľ. Holubyho. Trasa klesá od skalného útvaru Traja jazdci k horárni Pod Širokým. Odtiaľ po žltých a za rázcestím Pod Srnčím vrchom po zelených turistických značkách prídeme do centra Modry (spolu: 4 ½ hod.).

Variant II: Z lokality Nad hvezdárňou môžeme pokračovať za občerstvením po červených turistických značkách k Zochovej chate. Túru ukončíme pri chate (spolu: 3 ¼ hod.) alebo pri zastávke SAD v Harmónii (spolu: 4 ¼ hod.).

Na Veľkú homoľu

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!